Polacy coraz częściej sięgają po zdrowsze mięsa (badanie)
– Jak wynika z najnowszego badania preferencji żywieniowych Polaków, przeprowadzonego przez Biostat na zlecenie SuperDrob S.A., już dwie trzecie Polaków wybiera kurczaka, kierując się przede wszystkim jego korzystnymi walorami zdrowotnymi, na tle innych mięs.
– Na wzrastające spożycie mięsa drobiowego, w tym mięsa z kurczaka, ma wpływ wiele czynników: bogaty asortyment, łatwość przygotowania mięsa drobiowego, konkurencyjne ceny drobiu w porównaniu do mięsa czerwonego, a przede wszystkim walory zdrowotne drobiu – niska zawartość tłuszczu, niska wartość energetyczna, lekkostrawność.
– Roczna konsumpcja mięsa drobiowego wyniosła ok. 30 kg na mieszkańca i była wyższa o ponad 18 proc. niż w 2011 r.
Na polskich stołach króluje drób
Na przestrzeni ostatnich lat, dieta Polaków staje się coraz zdrowsza i bardziej urozmaicona, co przyczynia się również do zmiany struktury spożycia mięsa. Z badań Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy wynika, że w 2017 r. roczna konsumpcja mięsa drobiowego wyniosła ok. 30 kg na mieszkańca i była wyższa o ponad 18 proc. niż w 2011 r. Ponadto, Polacy spożywają więcej mięsa drobiowego niż przeciętnie mieszkaniec UE, gdzie konsumpcja kształtuje się na poziomie 26,5 kg rocznie.
Podobne wnioski płyną z badania preferencji żywieniowych Polaków, przeprowadzonego we wrześniu br. przez instytut badawczy Biostat. Wynika z niego, że dwie trzecie Polaków najczęściej wybiera drób, głównie kurczaka. Kurczak w rankingu najzdrowszych mięs wygrywa wśród mężczyzn (35 proc. wskazań) oraz wśród najmłodszej grupy odbiorców w wieku 18-29 lat (38 proc. odpowiedzi).
Rośnie świadomość w zakresie zdrowego odżywiania
– Na wzrastające spożycie mięsa drobiowego, w tym mięsa z kurczaka, ma wpływ wiele czynników: bogaty asortyment, łatwość przygotowania mięsa drobiowego, konkurencyjne ceny drobiu w porównaniu do mięsa czerwonego, a przede wszystkim walory zdrowotne drobiu – niska zawartość tłuszczu, niska wartość energetyczna, lekkostrawność. Jednak to, co warto docenić, to rosnąca świadomość Polaków w zakresie zdrowego odżywiania – komentuje dr inż. Beata Przygoda z Instytutu Żywności i Żywienia.
Dlaczego wybieramy kurczaka?
Wśród konsumentów wybierających kurczaka, główną motywację zakupową stanowią szybkość i prostota przyrządzenia (40 proc.) oraz kwestie zdrowotne (1/4 wskazań). Polacy dużą wagę przywiązują również do innych kwestii kojarzonych ze zdrowiem. Pytani o najważniejsze powody wyboru kurczaka, wskazują na datę przydatności do spożycia (42 proc.), brak antybiotyków w chowie (22 proc.) oraz surowców GMO w paszy (16 proc.). Istotne jest dla nich również polskie pochodzenie mięsa – na tę cechę wskazał blisko co szósty badany.
Co ciekawe, niemal trzy czwarte badanych konsumentów, którzy zadeklarowali spożywanie mięsa kurczaka najczęściej wybiera filet/pierś kurczaka. W najmłodszej grupie wiekowej – 18-29 lat – takiego wyboru dokonuje ponad 90 proc. respondentów.
—
Badanie Preferencji Żywieniowych Polaków zostało przeprowadzone przez instytut badawczy Biostat na zlecenie firmy SuperDrob SA. Badanie zostało przeprowadzone na grupie reprezentatywnej 600 osób metodą CATI we wrześniu 2018 r.
—
SuperDrob S.A. jest jednym z czołowych producentów drobiu w Polsce, z rocznymi przychodami przekraczającymi 1 mld zł. Ponad połowę produkcji firma kieruje na rynki zagraniczne – głównie do krajów UE, ale także do Chin i Japonii, co czyni ją liderem eksportu w polskiej branży drobiarskiej. SuperDrob S.A. jest obecny na rynku od 25 lat i zatrudnia blisko 2500 osób. Główne zakłady firmy znajdują się w Karczewie pod Warszawą, w Łodzi oraz w Lublinie. Od 2017 r. SuperDrob S.A. współpracuje z Charoen Pokphand Foods (CPF) – światowym liderem w branży rolno-spożywczej. Partnerstwo z CPF pozwala na aktywne uczestnictwo w konsolidacji polskiego rynku mięsnego i paszowego.