CSR i SuperDrob

W związku z wydaniem raportu „CSR w MŚP. Pod lupą” publikujemy fragment wypowiedzi Randy Ombach, manager ds. CSR w SuperDrob SA

Dlaczego CSR? Po pierwsze odpowiedzialność.

Wszystko, co jest związane z biznesem, nakłada na firmę pewne zobowiązania. Chodzi o produkcję, hodowlę, sprzedaż czy usługi. Odpowiednio zorganizowana produkcja, etyczne łańcuchy dostaw, podejście do pracowników tworzą sprawnie działający system. W odpowiedzialnie prowadzonym biznesie trzeba też zadbać o niwelowanie uciążliwości transportu i stosować ekologiczne podejście w produkcji i opakowaniach. Dołącza się do tego także dialog ze społecznościami lokalnymi. Po drugie, CSR się opłaca – chociażby dlatego, że zjednuje partnerów biznesowych. Po trzecie, takie działania są ważne dla pracowników. Jeżeli chcemy mieć ludzi zaangażowanych i lojalnych, muszą mieć poczucie, że firma ma szersze horyzonty i nie koncentruje się tylko na zysku. Daje im to możliwość angażowania się w różne aktywności wspomagane przez pracodawcę i prowadzi do identyfikacji z firmą i pracą. Pozwala pracownikom poczuć, że robią coś wartościowego poza zarabianiem pieniędzy.

Dlatego w naszych działaniach CSR zajmujemy się tym, co dla nas bardzo ważne w biznesie: jego wpływem społecznym i środowiskowym. W przygotowywanym raporcie pozafinansowym wymieniamy 4 cechy odpowiedzialnego producenta.

Po pierwsze więc chcemy być fair wobec naszych klientów: prowadzimy sklepy, w których sprzedajemy produkty najlepsze w swych kategoriach.

Po drugie – tworzymy najlepsze z możliwych miejsca pracy, bo naszą ambicją jest być pracodawcą pierwszego wyboru w przestrzeni lokalnej.

Po trzecie – wspieramy miejscowych hodowców i dostawców, tworząc etyczny łańcuch dostaw.

Po czwarte – utrzymujemy kontakt ze społecznościami lokalnymi i działamy razem na rzecz wspólnego dobra.

Tak rozumiem biznes i powinności społeczne firmy produkcyjnej.

Zobacz pierwszy Raport Zrównoważonego Rozwoju (2018-2019) w Grupie SuperDrob

Najważniejsze jest to, aby produkty były dobre i zdrowe – to jest podstawa biznesu. Muszą być pakowane w sposób najmniej uciążliwy dla środowiska, a więc ograniczamy do minimum plastik, papier i emisję CO2. Firma powinna też zadbać o odpowiednią organizację produkcji pod względem czystości środowiskowej – o obieg i czystość wody przemysłowej, jakość transportu, emisję do atmosfery. Nie wystarczy już spełnianie minimalnych wymogów prawa. Trzeba iść dalej, jeśli poważnie myślimy o tym, by nasza działalność była jak najmniej uciążliwa dla mieszkańców. W obszarze kontaktów ze społecznościami lokalnymi i poszczególnym grupami społecznymi – zawsze wspieramy akcje prorodzinne, których celem jest budowanie wspólnoty. Wspomagamy sport dzieci i młodzieży, dotując osiem klubów sportowych, m.in. w Karczewie, Lublinie i Łodzi.

W ramach budowania relacji wewnątrz firmy nasza fundacja korporacyjna „Uskrzydlamy” realizuje dwa programy wspierające rodziny i dzieci – socjalny i stypendialny. Z myślą o pracownikach – nie tylko z Polski, ale i Białorusi, Nepalu, Ukrainy, Mołdawii i Tadżykistanu – organizujemy co roku Festiwal Kultur SuperDrob.

Myślimy globalnie, działając lokalnie.

Otwierając nową paszarnię dla kurcząt, zaprosiliśmy do współpracy lokalnych rolników, tzn. stworzyliśmy miejsce zbytu dla ich plonów. Np. kurczak sielski, który jest bardzo ważnym punktem w naszej ofercie handlowej, jest karmiony paszą z pięciu polskich zbóż.

O dobrostan drobiu, na co obecnie bardzo zwraca się uwagę, dba specjalnie zatrudniony lekarz weterynarii na stanowisku menedżerskim.

Jako firma produkująca żywność bierzemy też na siebie odpowiedzialność za zdrowie konsumentów. Czuwając nad zachowaniem standardów produkcji, staramy się edukować rynek (zobacz serwis edukacyjny). Zależy nam na tym, aby elementarna wiedza dotarła do wszystkich Polaków. Promujemy zrównoważoną dietę. W naszej komunikacji z klientami wykorzystujemy autorytety: dietetyków, weterynarzy, ekspertów rynku żywności.

CSR rozumiem między innymi jako odpowiedzialność i dbałość o środowisko
w różnych aspektach funkcjonowania firmy produkcyjnej.

CSR to nie marketing, nie PR, nie tylko dobroczynność, nawet jeśli
zawiera ich elementy. CSR to przede wszystkim odpowiedzialność za swój
biznes w szerszym wymiarze: społecznym, środowiskowym i ekonomicznym.

 

Pełna wersja raportu „CSR w MŚP. Pod lupą” jest dostępna pod adresem https://media.efl.pl/reports/16870.