Polski eksport rolno-spożywczy. SuperDrob w Japonii

Tegoroczna konferencja POLISH FOOD EXPORT FORUM (VI edycja) przybliżyła nam wiele istotnych faktów o handlu, eksporcie i trendach konsumenckich.

Jak wygląda sytuacja Polski pod względem eksportu? Od 2017 roku obserwujemy nadwyżkę w sprzedaży zagranicznej artykułów rolno-spożywczych. Branża spożywcza znajduje się na 3. miejscu w handlu zagranicznym. Dwucyfrowy wzrost (2017/2016) na poziomie 12 proc. dla artykułów rolno-spożywczych to duża szansa.
Mięso to 17 proc. polskiego eksportu a dodatkowe 5 proc. to przetwory z mięsa (2017 r.). Wartość krajowego eksportu wynosiła ponad 27 mld EURO, co plasuje nas na 7 miejscu w Europie. Zaraz za Belgią, Włochami i Hiszpanią. Eksport towarów rolno-spożywczych w UE w 2017 r.  wynosi 138 mld EURO.*

Mamy jednak deficyt eksportowy dotyczący szczególnie Azji oraz Afryki a dodatkowo polski eksport jest mało zdywersyfikowany. Ponad 80 proc. handlu dotyczy głównie Unii Europejskiej.

Eksport do Azji – Japonia

Czy Japonia jest rynkiem hermetycznym?

–  Jest mniej barier formalnych niż w Chinach. Bez wizytacji inspektorów ze strony chińskiej nie uzyska się akredytacji na sprzedaż drobiu w Chinach. W przypadku Japonii, wystarczy ocena powiatowego lekarza weterynarii i wpisanie zakładu na stronę Głównego Lekarza Weterynarii  – mówi Jan Wolff.

 

 

Jaki jest rynek japoński? – Trudny i bardzo wymagający, ale dzięki współpracy z naszym partnerem biznesowym firmą CP Foods z Tajlandii, która od wielu lat dostarcza swoje produkty do Japonii, mieliśmy możliwość nawiązania kontaktów handlowych z japońskimi klientami.

Nasz ekspert podsumował dwuletnią współpracę SuperDrob na rynku japońskim. – To jeszcze nie są wielkie ruchy, jednak tort jest duży i warto walczyć nawet o mały kawałek (Japonia ma 127 mln osób). Sprzedajemy już mięso drobiowe jako surowiec, ale docelowo interesuje nas dostarczanie, produktów przetworzonych oraz dań gotowych. To również szansa na większe marże. Proszę też pamiętać, że Japonia ufa dziś mniej Brazylii, dotychczas głównemu eksporterowi drobiu.

Wyzwania w nadchodzącym czasie?

Każdy producent powinien analizować rynki i trendy konsumenckie. Najważniejsze kwestie dziś to m.in. obserwowanie zmian demograficznych i procesów tworzenia się silnej klasy średniej (np. w Chinach, Afryce). Istotna jest również polityka międzynarodowych umów handlowych. Wyzwaniem jest utrzymywanie wysokich standardów produkcji przez wszystkich producentów – nie tylko w UE. Pokazuje to ograniczenie zaufania do producentów z Brazylii.

Warto pamiętać, że Polska ma silny sektor agro-spożywczy. Przed krajowymi firmami stoi jednak wyzwanie lepszej promocji oraz sprzedaży produktów o większej marży. Inaczej możemy być kojarzeni z dobrą jakością i niską ceną…

 

* Dziękujemy za podsumowanie ekspertów z banku BNP BGŻ Paribas.

Wystąpienie „Perspektywy dla eksportu branży rolno-spożywczej” Marta Skrzypczyk, Dyrektor Biura Analiz Makroekonomicznych Sektora Agro w Banku BGŻ BNP Paribas

Fotografie: Robert Gardziński – (panel i portret Jana Wolffa)

 

 

Czytaj także:

Relacja w dzienniku „Rzeczpospolita”

Panel – Rynek mięsa drobiowego
SuperDrob and export to China market
Zakład w Lublinie
Półkolonie Fundacji SuperDrob USKRZYDLAMY