Informacje prasowe

Marcin Świąć na FRiSH 2020

Prezes zarządu SuperDrob brał udział w dyskusji FRiSH pt „Kondycja branży mięsnej – kto stracił, kto zyskał?”. Listopadowe wydarzenie było okazją do rozmowy o wyzwaniach rynku mięsnego i rolnictwa.

Wśród prelegentów byli również: Ludomir Biedecki (Noerr), Witold Choiński (ZPM), Dariusz Goszczyński (KRD-IG), Tomasz Jakubiak (szef kuchni), Tomasz Łączyński (Pekpol Ostrołęka SA), Jakub Olipra (Credit Agricole Bank Polska), Adam Zdanowski (Wierzejki). Debatę poprowadził Adam Tubilewicz z Portalu Spożywczego.

Poniżej prezentujemy fragmenty wypowiedzi:

Pandemia a biznes

„Od pojawienia się pandemii w Polsce, zebrania w firmie przypominają relacje z frontu. Skupiamy się na zapewnieniu bezpieczeństwa pracownikom i to nam się udaje. Jeśli chodzi o produkcję, jesteśmy dość dobrze zdywersyfikowani. Jesteśmy obecni zarówno w HoReCa (ang. Hotel, Restaurant, Catering), jak i kanale nowoczesnym (sieci handlowe) na zachodzie Europy. Ten drugi radzi sobie dobrze i przejął po części popyt ze strony HoReCa”.

Produkcja drobiu a eksport

„Polska produkuje 200 tys. ton drobiu miesięcznie, z czego połowa trafia na eksport. Pamiętajmy, że zamkniecie HoReCa to nie tylko restauracje, ale też stołówki w szkołach czy na uczelniach. Na zachodzie Europy tam wszędzie ludzie jedzą posiłki. Powoduje to duże perturbacje w Polsce.

Najgorsza jest nieprzewidywalność. Nie wiemy jak długo to wszystko potrwa. Dla nas jest to pewien problem jak ustawić biznes na najbliższe 4-5 miesięcy, a decyzję o tym, co będę produkował w marcu muszę podjąć dzisiaj. Jeżeli kryzys ma potrwać dłużej to niestety, ale branża będzie musiała zmniejszyć produkcję, bo mięsa będzie po prostu za dużo. Nas to póki co nie dotyka, radzimy sobie w miarę ok.”

Grypa ptaków i Brexit

„Mam wrażenie, że branża dostosowała się już do ptasiej grypy i to jej brak jest dla nas anomalią. Brexit stanowi problem, bo Polska jest głównym eksporterem do Wielkiej Brytanii i jest to bardzo ważny rynek dla branży. Sądzimy, że UE i Londyn będą musieli się dogadać”.

Zrównoważony rozwój w firmie

„Po pierwsze, to samoświadomość firmy, czyli przykład idzie z góry. Pokazujemy pracownikom, że to jest dla nas ważne. W efekcie zaczyna się dyskusja jak dbać o klimat, o środowisko i co możemy zrobić.

Natomiast główny czynnik to społeczeństwo i akty prawne. Od kilku lat rosną ceny energii, wody i ścieków. Każdy biznes musi się do tego dostosować i zadbać o koszty. Dlatego ograniczamy zużycie. W SuperDrob od 2017 r. zmniejszyliśmy zużycie wody o 20-40 proc. na różnych etapach produkcji. Główny powód to rosnąca cena wody. Kapitalizm w tym temacie fajnie działa i jeżeli społeczeństwo i ustawodawca to na nas wymusza, a firmy mają czas, są w stanie się dostosować.

Po trzecie, to konsument wymusza pewne zmiany. Dzisiaj młody człowiek chce produkt w biodegradowalnym opakowaniu. My dziś wprowadzamy dania gotowe, jak mrożone nuggetsy z kompletnie biodegradowalnymi opakowaniami. To fajny trend, my coś zyskujemy i środowisko zyskuje, bo nie dostarczamy dodatkowego plastiku na rynek.

Wymusza to na nas ochrona kosztów i konsument. Nasza ostatnia inwestycja w Goleniowie, gdzie wymieniliśmy chłodnictwo też miała podłoże biznesowe. Dzięki kogeneracji odzyskujemy ciepło i przeznaczamy je do innych rzeczy. Cieszę się, że ten temat powstał, bo musimy pamiętać, że pracujemy przez większość dnia, ale potem chcemy nasz czas wolny spędzać w lesie bez śmieci, czy nad morzem bez plastiku”.

***

O SuperDrob

SuperDrob S.A. jest firmą spożywczą opartą na przetwórstwie drobiu i produkcji dań gotowych (convenience food). Ponad połowę produktów eksportuje głównie do krajów UE. Przedsiębiorstwo jest obecne na rynku od 27 lat, zatrudnia blisko 2500 osób. Obrót Grupy Kapitałowej w 2019 roku to około 1,8 mld zł. Sprzedaje swoje produkty do największych sieci handlowych w Polsce i Europie.

Od 2017 r. SuperDrob S.A. współpracuje z Charoen Pokphand Foods (CPF) – światowym liderem w branży rolno-spożywczej. Partnerstwo z CPF pozwala na aktywne uczestnictwo w konsolidacji polskiego rynku mięsnego i paszowego.

Od 2018 dostarcza na polskie stoły Kurczaka Sielskiego.

Główne zakłady firmy przetwórstwa znajdują się w Karczewie pod Warszawą, w Łodzi, Lublinie oraz Goleniowie. Dodatkowo posiada 2 wylęgarnie drobiu (Stoczek;  Turka) i wytwórnię pasz w Łukowie.

Marcin Świąć prezes zarządu SuperDrob S.A.

CEO SuperDrob od maja 2020.

Od 1998 r. związany z branżą mięsną. W latach 1998-2015 pracował w firmie Animex Sp. z o.o między innymi jako dyrektor finansowy firmy. W latach 2015-2020 r. w zarządzie SuperDrob odpowiedzialny za całokształt zagadnień związanych z obszarem produkcji (Karczew, Łódź, Lublin, Goleniów), handlu (kraj & eksport) oraz procesem pozyskania surowca w ramach grupy kapitałowej. Aktualnie jest prezesem zarządu SuperDrob. Prywatnie ojciec dwóch synów.

Po godzinach:

„Marcin Świąć wchodzi w świat fantasy, w którym rządzą nie liczby i pieniądze, lecz J.R.R. Tolkien, George R.R. Martin i Andrzej Sapkowski” – czytaj artykuł w Pulsie Biznesu